Indiens Himalaya

Efter 4 dage i Varanasi's kogegryde havde vi i mellemtiden undersøgt, hvad det nordlige Indien kunne byde på. Vi ændrede derfor vores oprindelige plan som bestod i at tilbringe flere dage i hovedstaden New Delhi, og tog kun en enkelt overnatning i byen, inden vi fløj op i 3.500 meters højde..
Flyveturen ind over Himalayas bjergpas op til byen Leh i staten Jammu and Kasmir var en kæmpe oplevelse! Med en taxa fra lufthavnen fandt vi hurtigt vores bookede Guest House (en mellemting mellem et hotel og et vandrehjem), men vi kunne ikke rigtigt tage ud og opleve noget den første dag, da vi skulle bruge hele dagen på at akklimatisere. Dag 2 gik med at undersøge den lille bjergby. Jeg havde ikke helt sluppet af med min feber fra Varanasi, så jeg havde det lidt som en slatten grønsag i højderne, hvor jeg kunne tilføje en rungende hovedpine til samlingen.. De resterende dage gik det dog lidt fremad med hjælp fra Hr. Ibuprofen :D
Fra Leh tog vi ud på to dagsture - først til en fortryllende smuk dal i bjergene, og to dage efter kørte vi med endnu en taxa ud til en enorm bjergsø i 4.250 meters højde. Min hovedpine reagerede endnu engang på de nye højder, men det smukke landskab var nærmest medicin i sig selv.
Efter sammenlagt 4 nætter i Leh, havde vi virkelig oplevet en masse i og omkring byen. Vi tog derfor to lange stræk videre mod Srinagar - en anden større by, hvorfra vi nu venter på at flyve videre til Mumbai.

Ved foden af Himalaya på vej op mod vores første by, Leh.

Vores dejlige og rummelig værelse på det yderst gæstfrie Guest House i Leh. Søskendeparret der passede stedet var virkelig høflige og serviceminded, hvilket gjorde vores ophold i Leh utrolig afslappende og behageligt.

Fra de hyggelige gader i Leh, som vrimlede med både turister (især Israelere) og lokale. De lokale i dette hjørne af Indien har desuden deres helt eget særpræg, da de er mere sydøst-asiatiske af udseende. Dette skyldes, at store dele af befolkningen er immigreret fra Tibet, som grænser op til den nordindiske stat.

Vejen op til et smuk-beliggende kloster på vej ud til Nubra Valley.

Gruppefoto sammen med det kanon søde israelske par, som vi splejsede om de to dagsture med.

Alex i bedste stil fra et bjergpas 5.359 m over havets overflade.

En kæmpemæssig Buddha ved foden af Nubra Valley.

Udsigt ned over Nubra Valley.

Disse tykpelsede og nysgerrige kameler gik rundt i en indhegning nede i dalen.

Mange lokale tog til dalen for at slappe af og hygge sig med deres familie. Jeg "kom" selvfølgelig lige til at lave et par spring ned fra sandklitterne, hvilket affødte en stor begejstring fra de besøgende børn. De skulle selvfølgelig også selv prøve, så Alex og undertegnet hjalp dem lidt på vej :)

Den azur-blå bjergsø, Pangong Lake.

Den gigantiske bjergsø strækker sig over ca. 160 km helt ind i Kina. Her er vi selv omkring 25 km fra grænsen i den vestlige ende af søen.